Som Nils Holgersson

Borta bra men hemma bäst..Semestern lider mot sitt slut och på måndag börjar man att jobba igen..Så mycket vi har hunnit med dessa 4 veckor..Fyra veckor ledighet om året är man väl unnad..Vi har utnyttjat vår semester till max som en modern Nils Holgersson ungefär  utan utan gås så har vår Kia Sorento rullat ca 350 mil..Vilket underbart land vi lever i..Vi lever i fred vi har allemansrätt och otroligt fina smultronställen.. Vi har haft tur med vädret men glöm inte bort att man kan ha roligt även om vädret inte går oss till mötes..Lite regn om det skulle komma har ju faktiskt ingen dött av..Det blir vad man gör det till och inget blir bättre av att man gnäller..Ta vara på livet och allt därimellan..

Vi startade vår semester med Ängelholm Båstad och Hovs Hallar.Sedan följde: Taberg , Brahe Hus, Gränna och hela Visingsö och Falks Grav..Sen var det Harlösa och vi besökte Hjularöd slott där de spelade in julkalendern Greveholm och efter det Citadellet i Landskrona.
Nästa trip begav sig till Katthult för att hälsa på Emil och vi åkte vidare till Runkesten Bullerbyn Timmernabben och vi landade på Öland Saxnäs Camping..Vi åkte från Långe Jan till Långe Erik och såg allt där emellan..Efter två fantastiska dagar på Öland avslutade vi med Kalmar slott sedan åkte vi hemåt igen..

Nästa trip gick till Karlskrona och två nätter på Scandic Hotell..Vi besökte Kristaniopel  en supermysig by och vi körde livsnjutarevägen till Torhamns Udde. .Brändaholm var verkligen ett fantastiskt ställe som du måste besöka om du besöker Karlskrona skulle kunnat stanna där hela dagen för att njuta av dessa små kollonilotter som var som taget från ett vykort..Vi hann även med öarna Senoren, Sturkö och Tjurkö samt en båttrip till Aspö där vi besökte Drottningskärs Kastell. .Måste verkligen rekommendera Restaurangen Stars and Stripes  i Karlskrona deras hamburgare med lökringar var toppen..

Efter Karlskrona styrde vi kosan mot Ystad och gick i Wallanders fotspår såg Ales Stenar Kåseberga hamn där vi åt en god makrill med potatismos som inte gick av för hackor..Vidare blev det Simrishamn och Kiviks Musteri ..Vi spenderade två nätter på Ystad Camping (tidigare Sandskogens Camping)

Emellan allt en dag hittade jag min första kantarell. .

Vi har hunnit med lite fiske och grillning, krabbfiske och golf med nära och kära..

Vi beger oss sedan med vårt tält lyxkåken återigen ut på nya äventyr..Första stopp är Fjällbacka..Vilken underbar by och det var kul att besöka då man läst böckerna och sett filmerna av Camilla Läckberg. .Vi besökte Kungsklyftan eller jävulsgapet som det kallades när Ronja Rövardotter spelades in där..Sedan gick vi i Camilla Läckberg fotspår och bara njöt av allt det mysiga..Efter det checkade vi in med lyxkåken på First Camp Solvik vilket var vårt hem under 3 nätter...Vi hann med Grebbestad, Hunnebostrand,  Kungshamn, Smögen. Vi fortsatte med färja till Skaftö där vi besökte Grundsund där de spelade in serien Saltön älskar den serien så det var så kul att se..Det var så vackert..Vi åt räkmacka på "Lilla Hunden" från serien..hette ju Pelles Rökeri på riktigt..Vi besökte nästa dag Mor Lenas stuga som låg vid Sotenkanalen..Tanums hällristningar stod på tur och vi gick runt en led som visade olika  bilder från Bronsåldern ca 3000 år gamla som är ett världsarv och enligt dem är i liknelse av Egyptens pyramider..Sen gick vi wild & crazy och körde till Oslo jag ville besöka Holmenkollen enda sport jag kan se på är backhoppning och det var en enorm känsla att stå bredvid denna jättebacke ,  nu förstår man hur hög den är...Hjärtat ville besöka Karl Johans Gt ..och vi hann med en promenad i Oslo med slottet mm sen bar det tillbaka till Solviks camping..Nu har vi landat i hemmets trygga vrå och jag kan bara säga att jag är supernöjd med vår semester jag har fått se så många underbara ställen som gett harmoni åt själen..Nu har vi några få dagar kvar tills man är tillbaka i verkligheten..Det är när man känner sig utarbetad och trött man ska tänka tillbaka och vara glad att man upplevt sommaren som gått..sommaren 2015....